CHP'li Bakan helikopter kazasını gündeme taşıdı
CHP İzmir Milletvekili Murat Bakan, Bingöl’den Tatvan’a giderken meydana gelen ve 8’inci Kolordu Komutanı Korgeneral Osman Erbaş ile beraberindeki 10 askerin şehit olduğu helikopter kazasını Meclis gündemine taşıdı.
Bingöl’den Tatvan’a gitmek üzere, 4 Mart 2021 günü havalanan ‘Cougar’ tipi askeri helikopter düştü.
Kazada 8’inci Kolordu Komutanı Korgeneral Orman Erbaş, Jandarma İstihbarat Kurmay Albay Şentürk Aydınyer, Kurmay Pilot Yüzbaşı Tayfun Kureş, Yüzbaşı Salih Sarıoğlu, Kurmay Pilot Yüzbaşı Gökhan Uysal, Astsubay Kıdemli Başçavuş Mehmet Demir, Astsubay Kıdemli Üst Çavuş Ömer Umulu, Astsubay Kıdemli Üst Çavuş Nazmi Yılmaz, Teknisyen Kıdemli Çavuş Şükrü Karadirek, Piyade Uzman Çavuş Hakan Gül ve Piyade Uzman Çavuş Tolga Demirci şehit oldu.
Yapılan ilk açıklamada kazanın hava şartları sebebiyle meydana geldiği duyuruldu. Ardından askeri helikopterin kaza kırıma uğramasına ilişkin olay yeri çalışması başlatıldı. Kara Kuvvetleri Komutanlığı kaza kırım ekibi, olayın helikopterden kaynaklanan bir nedenden değil, hava koşullarının ani değişimi sonucunda ortaya çıkan olumsuz hava şartları nedeniyle helikopterin bulut içinde kalması ve bir anda yer görüş şartlarını kaybetmesi nedeniyle meydana geldiği yönünde değerlendirme yaptı.
CHP İzmir Milletvekili Murat Bakan, konuyu Meclis gündemine taşıdı.
‘Dünyada sıfır görüşle ilerleyebilen uçuş sistemleri mevcutken…’
Dünyada uçuşu en fazla genel maksat helikopterlerinden biri olan ‘Cougar’ tipi helikopterlerin daha önce iki defa tele takılarak düştüğü kazaları hatırlatan CHP’li Bakan, “Kazayı önleyici onca sistem varken bu sistemlerin hangi ölçüde bu helikopterlere entegre edildiği büyük bir soru işareti. Envanterde bulunan helikopterlerin bakım yenileme ve modernizasyonlarının yapılarak günümüz teknolojisine uygun hale getirilmesi gerekiyor. Ama bu yapılıyor mu? Milli Savunma Bakanı Hulusi Akar’ın bu modernizasyonların ne ölçüde yapıldığını kamuoyuna açıklaması gerekiyor. Eğer modernizasyonlar gerektiği gibi yapılmıyorsa bunun gerekçesini de açıklaması gerekiyor. İhmal mi var? Gerekli bütçe mi ayrılmadı? Dünyada sıfır görüşle ilerleyebilen uçuş sistemleri mevcutken, ‘önlenebilir kaza’ olarak nitelendirilebilecek bu acı olayı neden yaşadık? 11 vatan evladını neden şehit verdik? Bu insanlar kolay mı yetişiyor? ‘Hava şartları’ deyip geçiştirilemeyecek kadar önemli bir kaza ve yakıcı kayıplar. Bu kazanın ciddi bir şekilde incelenmesi ve sorgulanması, Hulusi Akar’ın da soruları cevaplaması gerekiyor. Bir yanda teknolojik gelişmeyi ve ilerlemeyi, savunma sanayideki İHA’larla SİHA’larla açıklayıp, bunlarla övünüp, diğer tarafta aktif olarak kullanılan helikopterlerin modernizasyonlarını gerektiği gibi yapmıyor, askerlerinizin can güvenliğini tehlikeye atıyorsanız, burada affedilemez bir durum var demektir” diye konuştu.
CHP’li Bakan, Milli Savunma Bakanı Hulusi Akar’a sordu:
Söz konusu helikopterde hangi teknolojik ekipman ve sistemler bulunsaydı bu kaza önlenebilirdi?
Söz konusu helikopterin modernizasyon seviyesi nedir? Gerekli teknolojik takviyeler yapılmış mıdır? Yapıldıysa ne zaman yapılmıştır? Yapılmadıysa neden yapılmamıştır?
Kara Kuvvetleri Komutanlığı ve Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde kaçar adet “cougar” tipi helikopter bulunmaktadır? Söz konusu helikopterlerin kaç tanesi kaza nedeniyle kaybedilmiştir? Kaza nedenleri nelerdir? Söz konusu helikopterlerin modernizasyon seviyesi nedir? Ne zaman modernize edilmişlerdir? Söz konusu modernizasyon için bütçe ayrılmış mıdır? Ayrılmış ise miktarı nedir?
Kaza yapan helikopterde “aktif engel tanıma sistemi” mevcut mudur?
Dünyada sıfır görüşle ilerleyebilen uçuş sistemleri mevcutken, “önlenebilir kaza” olarak nitelendirilebilecek bu olay nasıl açıklanmaktadır? Gerekli teknolojik ekipmanlar için bütçe ayrılmış ve söz konusu helikopter modernize edilmiş midir? Değilse, 11 şehidimizin sorumlusu kimdir/kimlerdir?
Bakanlığınız, benzer kazaların yaşanmaması için hangi önleyici tedbirleri almayı planlamaktadır? Bakanlığınız ihtiyacı oluşan kazaya göre mi belirlemektedir? Kaza-rapor-sonuç-ihtiyaç ve temin silsilesine göre mi hareket edilmektedir? Bundan önceki gerçekleşen kazaların ardından hangi tedbirler alınmıştır?
Alçak İrtifa Hava Trafik Radarı için ülke genelinde analitik bir çalışma yapılmış mıdır? Bu konuda yapılan çalışmalar ve detayları nelerdir? Mevcut şartlarda, Kara Havacılığı için "Proje Değerlendirme Safhasında " olarak değerlendirilen 2019 yılına ait 4 adet mobil, 2 adet sabit Alçak İrtifa Hava Trafik Radarı alımı ile ilgili Aselsan ile yapılan çalışma hangi aşamadadır?
YORUMLAR