İYİ Partili Dervişoğlu, işçilerin hak mahrumiyetlerini sordu
İYİ Parti Grup Başkanvekili İzmir Milletvekili Müsavat DERVİŞOĞLU Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil KARAİSMAİLOĞLU tarafından cevaplanmak üzere Meclis Başkanlığı’na verdiği soru önergesinde Karayollarında çalışan işçilerin skala uygulanması sebebiyle doğan hak mahrumiyetlerini sordu.
04 Ocak 2021 - 16:12
Dervişoğlu önergesinde, ücretlendirmelerde esaslı bir sebep yoksa uygulanmakta olan skala siteminin Anayasanın 10. ve 55. Maddeleri ile 4857 sayılı İş Kanunun 5. Maddelerine aykırı olduğunu belirterek hak mahrumiyetlerinin giderilmesi konusunda bir çalışmanın bakanlıkça yapılıp yapılmadığını sordu.
İşte Müsavat DERVİŞOĞLU'nun soru önergesi;
Aşağıdaki sorularımın Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sayın Adil KARAİSMAİLOĞLU tarafından yazılı olarak cevaplandırılmasını arz ederim.
Karayolları Genel Müdürlüğü ve bağlı Bölge Müdürlüklerinde çalışan işçilerimize aynı işi yaptığı halde farklı ücretlendirmeler yapılmaktadır. Türkiye Yol-İş Sendikası ilde Karayolları Genel Müdürlüğü adına TÜHİS (Türk Ağır Sanayi ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri Sendikası) arasında imzalanan 18. Dönem Toplu İş Sözleşmesine göre; 15/07/2005 tarihinden önce işe girenler 1. Skala, 15/07/2005 tarihi sonrası işe girenler 2. Skala ve 29/04/2005 tarihinden sonra protokolle işe girenler ise 3. Skala olarak değerlendirilmektedir. Ayrıca yine 29/04/2015 tarihinden sonra protokol dışında işe alınan personel 2. skala üzerinden ücretlendirilmektedir ve toplu iş sözleşmesi dönemlerinde yapılan yüzdelik zamlar skalalar arasındaki farkı iyice açmaktadır.
Ücret farklılığı nedeniyle mağduriyet yaşayan personeller tarafından 1. Skalada 6 bin, 2. Skalada 4 bin kişi ve 3. Skalada ise 10 bin kişi bulunduğu ve skalalar arasındaki farkın kademe ve kıdemle ilişkilendirilemediği ifade edilmektedir. Ücretlendirme farklılığına maruz kalan personel hak ve motivasyon kaybı yaşamakta ve çalışma ortamında oluşan olumsuzluk iş veriminin düşmesine neden olmaktadır.
Anayasamızın 10. Maddesinde yer alan “Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadırlar.” İbaresi göz önünde bulundurulduğunda, aynı işi yapan Karayolları personellerimize 3 farklı skalada ödeme yapılıyor olması, Karayolları Genel Müdürlüğü ve bağlı Bölge Müdürlükleri tarafından Anayasaya aykırı bir ücretlendirme yapıldığını göstermektedir; yine, Anayasamızın 55. Maddesine göre; devlet, çalışanların yaptıkları işe uygun adaletli bir ücret elde etmeleri ve diğer sosyal yardımlardan yararlanmaları için gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür. Ek olarak 4857 numaralı İş Kanunun 5. Maddesinde “İşveren, esaslı sebepler olmadıkça tam süreli çalışan işçi karşısında kısmî süreli çalışan işçiye, belirsiz süreli çalışan işçi karşısında belirli süreli çalışan işçiye farklı işlem yapamaz” ibaresi yer almaktadır.
Yukarıda verilen bilgiler ışığında;
Karayolları Genel Müdürlüğü ve bağlı Bölge Müdürlüklerinde kaç personel istihdam edilmektedir?
Karayolları Genel Müdürlüğü ve bağlı Bölge Müdürlüklerinde farklı skalalar üzerinden ücretlendirme yapılan personel sayısı kaçtır?
4857 Sayılı İşçi Kanunun 5. Maddesi “İşveren, esaslı sebepler olmadıkça tam süreli çalışan işçi karşısında kısmî süreli çalışan işçiye, belirsiz süreli çalışan işçi karşısında belirli süreli çalışan işçiye farklı işlem yapamaz.” İbaresi göz önünde bulundurulduğunda, Karayolları Genel Müdürlüğünün farklı ücretlendirme yapmasının esaslı sebebi nedir?
Bakanlığınız, ücretlendirme farkına maruz kalan personelin mağduriyetinin giderilmesi için bir çalışma başlatmış mıdır?
İşte Müsavat DERVİŞOĞLU'nun soru önergesi;
Aşağıdaki sorularımın Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sayın Adil KARAİSMAİLOĞLU tarafından yazılı olarak cevaplandırılmasını arz ederim.
Karayolları Genel Müdürlüğü ve bağlı Bölge Müdürlüklerinde çalışan işçilerimize aynı işi yaptığı halde farklı ücretlendirmeler yapılmaktadır. Türkiye Yol-İş Sendikası ilde Karayolları Genel Müdürlüğü adına TÜHİS (Türk Ağır Sanayi ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri Sendikası) arasında imzalanan 18. Dönem Toplu İş Sözleşmesine göre; 15/07/2005 tarihinden önce işe girenler 1. Skala, 15/07/2005 tarihi sonrası işe girenler 2. Skala ve 29/04/2005 tarihinden sonra protokolle işe girenler ise 3. Skala olarak değerlendirilmektedir. Ayrıca yine 29/04/2015 tarihinden sonra protokol dışında işe alınan personel 2. skala üzerinden ücretlendirilmektedir ve toplu iş sözleşmesi dönemlerinde yapılan yüzdelik zamlar skalalar arasındaki farkı iyice açmaktadır.
Ücret farklılığı nedeniyle mağduriyet yaşayan personeller tarafından 1. Skalada 6 bin, 2. Skalada 4 bin kişi ve 3. Skalada ise 10 bin kişi bulunduğu ve skalalar arasındaki farkın kademe ve kıdemle ilişkilendirilemediği ifade edilmektedir. Ücretlendirme farklılığına maruz kalan personel hak ve motivasyon kaybı yaşamakta ve çalışma ortamında oluşan olumsuzluk iş veriminin düşmesine neden olmaktadır.
Anayasamızın 10. Maddesinde yer alan “Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadırlar.” İbaresi göz önünde bulundurulduğunda, aynı işi yapan Karayolları personellerimize 3 farklı skalada ödeme yapılıyor olması, Karayolları Genel Müdürlüğü ve bağlı Bölge Müdürlükleri tarafından Anayasaya aykırı bir ücretlendirme yapıldığını göstermektedir; yine, Anayasamızın 55. Maddesine göre; devlet, çalışanların yaptıkları işe uygun adaletli bir ücret elde etmeleri ve diğer sosyal yardımlardan yararlanmaları için gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür. Ek olarak 4857 numaralı İş Kanunun 5. Maddesinde “İşveren, esaslı sebepler olmadıkça tam süreli çalışan işçi karşısında kısmî süreli çalışan işçiye, belirsiz süreli çalışan işçi karşısında belirli süreli çalışan işçiye farklı işlem yapamaz” ibaresi yer almaktadır.
Yukarıda verilen bilgiler ışığında;
Karayolları Genel Müdürlüğü ve bağlı Bölge Müdürlüklerinde kaç personel istihdam edilmektedir?
Karayolları Genel Müdürlüğü ve bağlı Bölge Müdürlüklerinde farklı skalalar üzerinden ücretlendirme yapılan personel sayısı kaçtır?
4857 Sayılı İşçi Kanunun 5. Maddesi “İşveren, esaslı sebepler olmadıkça tam süreli çalışan işçi karşısında kısmî süreli çalışan işçiye, belirsiz süreli çalışan işçi karşısında belirli süreli çalışan işçiye farklı işlem yapamaz.” İbaresi göz önünde bulundurulduğunda, Karayolları Genel Müdürlüğünün farklı ücretlendirme yapmasının esaslı sebebi nedir?
Bakanlığınız, ücretlendirme farkına maruz kalan personelin mağduriyetinin giderilmesi için bir çalışma başlatmış mıdır?
YORUMLAR